Kokosovo ulje je opštepoznato po svojoj širokoj upotrebi, ali jedno drugo ulje postaje sve popularnije zbog svoje svestranosti i zdravstvenih svojstava, a to je ulje avokada!

Ulje avokada se pojavljuje kao sastojak u mnogim zdravim namirnicama. Ljudi ga vole zbog blagog ukusa u spremanju hrane i zbog nedostatka mirisa u kozmetičkim proizvodima.

Da li je ulje avokada zaista zdravo? Kratak odgovor: Da.

Međutim, treba navesti neke bitne stvari kako bi se shavatile sve vrednosti ovog ulja koje nam dolazi iz „krokodilske“ kruške.

 Šta je ulje avokada?

Avokadovo ulje je jedinstveno biljno ulje sa vrlo specifičnim prednostima. Dok se većina biljnih ulja dobija iz semena biljaka, ulje avokada se dobija iz mesa ploda.

Avokado je jedinstven, jer sadrži više kalijuma od banane i više proteina i masti nego bilo koji drugi plod. Meteorski rast njegove popularnosti u svetu može se uporediti sa kokosovim uljem, ali je nutritivno gledano u rangu maslinovog ulja.

Sadržaj hranljivih sastojaka ulja avokada

Ovo ulje blagog ukusa bogato je mononezasićenim mastima, vitaminima A, D i E. Sadrži značajne količine magnezijuma i antioksidanasa, koje većina ljudi ne unosi u dovoljnoj meri.

Avokado je jedan od retkih prirodnih izvora snažnog jedinjenja beta-sitosterola, koje pozitivno utiče na nivo lipida i holesterola u organizmu. Postoje čak i neka istraživanja koja pokazuju da beta-sitosterol može sprečiti deobu kancerogenih ćelija.

Prednosti antioksidanata su dobro dokumentovane, ali malo se zna o sposobnosti avokadovog ulja da prodre unutar ćelija do mitohondrija i poboljša funkcije ćelije. To čini avokado sposobnim da uspori starenje i ojača telo u sprečavanju bolesti i zaraza.

Mnogo manje ljudi je alergično na avokadovo ulje nego na kokosovo ulje, a naročito u odnosu na ulja koštunjavih plodova, te se stoga sve češće upotreblja u kozmetičkim preparatima, kao zamena za pomenuta ulja.

Apsorpcija hranljivih materija

Karotenoidi su korisna jedinjenja koja se nalaze u mnogim namirnicama, a naročitu u voću i povrću. Da bi se karotenoidi apsorbovali neophodne su masti, kojih je u namirnicama bogatim njima vrlo malo.  Neke studije su pokazale da i najmanje doze avokadovog ulja povećavaju apsorbciju alfa i beta-karotena i luteina čak do 15x.

Avokado za zdravlje desni

Takođe sprovedena je i studija o uticaju konzumiranja avokada na paradentozu. Dokazano je da su osobe koje su više konzumirale ulje avokada imale zdravije desni. Studija je pokazala da određena svojstva ovog ulja redukuju proinflamatorne citokine koji su prisutni kod bolesti desni.

 

Glatkija koža

Ulje od avokada je jedan od najbogatijih prirodnih izvora vitamina E. Sadrži ulja polihidroksilnih alkohola koji mogu smanjiti oštećenje kože od sunčanja, zategnuti kožu i umanjiti bore.

Te je stoga odlično za kožu, a mnogi ga smatraju odličnim sredstvom za hidrataciju. Takođe se može koristiti kao sredstvo za uklanjanje šminke i u recepturama za losione za čišćenje lica.

Odlična je zamena za kokosovo i bademovo ulje, naročito za one koji imaju alergije ili su intolerantni na ova ulja. Može se u nekim mešavinama koristiti i kao sredstvo protiv psorijaze. Zbog svega ovog čak  i  mejnstrim sajtovi za lepotu  naglašavaju njegovu dobrobit koži. Ulje avokada može pomoći kod suve kože, kod svraba, pa i kod ujeda instekata.

Probajte: Ubacite suve listove bokvice u avokadovo ulje i dobićete višenamenski serum za kožu.

Izvor mononezasićenih masti

Tehnički klasifikovan kao voće, avokado se izdvaja kao plod sa najvećim sadržajem masti od svog voća. 3/4 kalorija koje sadrži dolazi iz njegovih masti.

Važno je napomenuti da su masnoće u avokadu uglavnom oleinska kiselina, mononezasićena mast. Ova masnoća čini maslinovo ulje tako vrednim i mediteranski način ishrane prepoznatljivim. Mnoge studije potvrđuju antiupalna svojstva oleinske kiseline i smanjenje rizika nastanka nekih oblika karcinoma.

Avokado za smanjenje bolova u zglobovima

Avokado može imati neverovatne koristi za one koji pate od bolova u zglobovima i od artritisa.

U Francuskoj avokado je bio deo  specijalne formule koja je dobila status recepta zbog sposobnosti hranjenja i obnavljanja hrskavice. Međutim, treba napomenuti iako ova formula redukuje bol u zglobovima i kao takva se u Danskoj nalazi na tržištu, neće popraviti trajna oštećenja zglobova.

Avokado za jaču kosu

Jedinstvena kombinacija esencijalnih masnih kiselina avokada pomaže u zdravlju kose. Neguje kožu glave i može biti dobar dodatak kozmetičkim preparatima.

Probajte sledeću formulu za jačanje i progušćivanje kose : iskombinujte kašičicu ricinusovog i avokadovog ulja uz dodatak par kapi eteričnih ulja ruzmarina, žalfije i lavande. Pre spavanja utrljajte par kapi u skalp i isperite ujutru.

Ulje zdravog srca

Raspravlja se o tome da li je maslinovo ulje ili kokosovo ulje zdravije za srce. Da li je maslac zdrav za srce ili od njega dolazi do začepljenja arterija.

Ulje od avokada, s druge strane, dosledno pokazuje pozitivne efekte za zdravlje srca. Zapravo, velike studije su pokazale da su mononenasićena ulja u avokadu odlična za srce. Avokado se smatra hranom koja smanjuje holesterol i može poboljšati ravnotežu HDL i LDL u telu.

Pokazano je da ulje avokada pomaže u smanjenju rizika od koronarne srčane bolesti smanjujući faktore rizika, uključujući:

Spuštanje LDL („lošeg“) holesterola
Poboljšanje HDL („dobar“) holesterol
Smanjenje nivoa triglicerida
Poboljšanje faktora zgrušavanja krvi i smanjenje rizika od začepljenja krvnih sudova
Pojačava osetljivosti na insulin

 

Odlično ulje za kuvanje

Maslinovo ulje nije dobro za upotrebu na visokim temperaturama u kuvanju i prženju. Ulje od avokada je odlična alternativa sa blagim ukusom. Ima višu tačku dimljenja u odnosu na maslinovo ulje i čuva hranljive sastojke na višim temperaturama.

U dijetama i alergija

Ulje Avokada je odlično za mnoge različite dijete i one sa preosetllivošću.

Smatra se dozvoljenim uljem za:

One na low-FODMAP dijeti
Svakog ko primenjuje GAPS dijetu (crevno-psihološki sindrom)
Autoimunske dijete i protokole (postoje polemike o ovome, ali uopšteno avokado se smatra sigurnim)

Masti u avokadu se smatraju laganim za digestivni sistem i lako se rastvaraju. One su jedna od prvih hrana koju treba davati bebama iz tog razloga.

Upotreba avokadovog ulja u kulinarstvu

Ovo ulje može zameniti bilo koje drugo ulje u vašoj kuhinji:

Umesto putera ili biljnih ulja za pečenje.

Koristi se za brzo prženje hrane , kako bi se sačuvao kvalitet namirnica.

Zbog neutralnog ukusa pogodno je za dobijanje ulja sa ukusima (beli luk, začinsko bilje)

Kao dodatak salatama…

Rezime

Nijedna hrana nije čudotvoran lek, ali ovo ulje je odličan dodatak zdravoj ishrani.

Probajte ga u ishrani, jer pospešuje apsorpciju drugih namirnica. U spoljašnjoj upotrebi na kosi i kao višenamenski lek za kožu.

 

Izvor